Varför dricker inte fler ekologiskt vin i Sverige?

Sharing is caring

Igår träffade jag en chilensk vinproducent som producerar hållbart vin enligt 360° Sustainable Program. Superintressant!

Vinproducenten berättade att deras vin inte innehåller några kemiska restämnen efter att ha producerat det. När man får höra liknande fakta så förvånas jag ständigt över att vi har produkter som vi äter och dricker som har kemiska tillsatser i sig. Detta är det normala för oss på 2000-talet.

Ekologiskt vin är egentligen traditionellt odlat vin. Det var på 1960- och 70-talet som vinproducenterna introducerade kemiska bekämpningsmedel som penetrerar druvan så att den inte sköljs bort av till exempel regn. Tidigare hade man använt skyddsmedel som bara satt på utsidan av växten (och som därmed också kunde sköljas bort av regn m.m.).  I ekologisk odling får man använda en begränsad mängd av kopparsulfat och svaveldioxid. Dessa lägger sig utanpå växten och sköljs bort när det regnar. Istället för konventionella bekämpningsmedel används biologiska alternativ, som till exempel naturliga fiender till skadedjur och skadeinsekter.

Utmaningen med vin är förstås att de flesta dricker det för att de tycker att det är gott och att smaken är viktig. Ekologiska viner är oftare ”yngre” och inte lika mogna i smaken och så är de förstås svårare att lagra än ”ordinarie” viner.

I Sverige så har försäljningen av ekologiska viner minskat drastiskt sedan 2011 då den låg på en andel av 6 % av den totala försäljningen under första kvartalet.  Minskningen av ekologiska viner sker med ca 15 % per år trots att Systembolaget särskilt premierar ekologiska viner i sina offertförfrågningar.  Men som alla vet så är det konsumenten som är kung och frågan är varför den ekologiska försäljningen av vin minskar i Sverige? Är det smaken? Är det just stämpeln att den är ekologisk som är problemet (ingen stämpel lika med fler som vill testa?) eller är det priset? Eller kanske att de stora varumärkena inte finns på den ekologiska marknaden än?

En av diskussionerna vi hade är huruvida vinproducenter kan uppmärksamma ekologiska viner genom att använda media. Jämför fallet med bananer och Testfakta i Sverige och resultatet att de ekologiska bananerna nästan tog slut i affärerna då konsumenterna insåg att de inte vill äta kemiska bekämpningsmedel.  Kanske är det denna påtryckningsväg som krävs som ett alternativ till Systembolagets premiering av ekologiska viner i upphandlingarna om vi vill få en större efterfrågan på ekologiska viner (förutsatt att smaken är den samma som hos ”ordinarie” viner)?

 

Det här inlägget postades i Aktivt samhällsansvar, Allmänt, Ekologiska drycker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.