Hej Oscar på Smiling Group!

Sharing is caring

Jag fick till ett spännande samtal med Oscar Carlsson, VD på Smiling Group som säljer schyssta nötter. Vi samtalade en del kring socialt företagande och hur man lyckas få finansiering som social företagare, vilket inte är en självklarhet.

Oscar vill gärna inspirera andra att starta sociala företag. 

Oscar_Smiling_Group

Oscar Carlsson

 Hej Oscar!

 1. Vill du berätta lite om dig själv och vad du gör på Smiling Group?

Jag är VD på bolaget och sköter mestadels ekonomi, logistik, leverantörskontakter och är med på de flesta kundmötena. Vi är ett litet bolag på fyra personer så alla är med och gör det mesta.

2. Hur fick ni idén till Smiling Cashew?

2011 åkte en utav de tre andra delägarna Joakim och jag ner till Gambia då vi fått ett SIDA – stipendium för att utföra en Minor Field Study. Vi skulle skriva om hur bistånd kan bli bättre anpassad ur tagarens perspektiv.

Slutsatsen som drogs efter vår upplevelse på plats var att det är arbetstillfällen och inte bistånd som är vägen ut ur fattigdomen, detta enligt gambierna själva. Just bristen på arbetstillfällen är det stora samhällsproblemet i landet.

I Gambia finns det mycket cashewnötsodlingar därför föddes en idé om att försöka få förädlingen av nötterna att stanna i landet. Nötterna skulle sedan gå direkt till Sverige, utan onödiga mellanhänder och omvägar.

3. Hur kan era produkter inte vara dyrare än snarlika på marknaden trots att era är ekologiska och Fairtrade?

Vi har till skillnad från våra konkurrenter lyckats kapa många mellanhänder. Det är vanligt att nötterna skickas till Indien eller Vietnam för att knackas och skalas istället för att processa de direkt på plats. Vi förädlar nötterna istället lokalt! DSC_0255

En andra anledning är att vi vänder oss till en bred marknad vilket innebär att vi kan pressa ned priset och istället satsa på kvantitet.

4. Ni är ju ett socialt företag eller hur? En stor utmaning för sociala företag är att få finansiering till sin verksamhet. Vill du berätta lite hur ni har gjort för att kunna starta upp?

Vi är som vilket annat bolag som helst och drivs av ett positivt resultat. Vi konkurrerar på pris och har en lägre marginal så vi måste vara duktiga på att sälja.

För att få lån och finansiering för att kunna starta upp som socialt företag krävs det att hela tiden vara mycket affärsmässig i sina kontakter med exempelvis banker och investerare. Vi har betonat återbetalningsförmågan snarare än på vilket sätt vi gör gott för samhället.

Vi började med att se till att vi hade kunder som exempelvis Pressbyrån innan vi tog kontakt med banker på så vis kunde vi vara tydliga med att vi har återbetalningsförmågan.

Vi hade kontakt med flera olika banker och det är klart det tar tid att få tilll ett lån.

SEB trodde på den affärsmässiga idén och var villiga att investera i oss trots det riskfyllda projektet. Det ska de ha en stor eloge för!

Vi fick också ett lån från ALMI.

Vi har även en investerare som äger rätt stor andel av bolaget. Investeraren är en personlig kontakt från tidigare och som trodde på oss som företagare. Det är lättare att hitta investerare om man har en affärsverksamhet som också tillför värde till samhället. Detta tilltalar investerare.

5. Tror du att sociala företag i framtiden kommer att vara det normala eller kommer fortfarande den traditionella företagsformen att dominera?

För att komma som ny på en marknad idag måste man som företag tillföra värde till samhället. Gör man inte det blir det svårt att överleva. Det räcker inte enbart med en bra tjänst eller produkt. Detta är min absoluta övertygelse.

6. På vilket sätt försöker ni påverka kunder, allmänhet och politiker till en mer hållbar livsstil?

Vi hoppas inspirera inköpare hos våra kunder. Vi skriver också mycket på sociala medier och försöker påverka den vägen. Vi vill också inspirera andra att det går att konkurrera mot jättar bara man har en produkt som också är schysst.

7. Vad är er största utmaning?

Just nu är det att få upp lönsamheten på grund av dålig dollarkurs. Cashewnötter köps i dollar så vi är beroende av den kursen.

Oscar avslutar med att säga att en av de största utmaningarna i Västafrika är ungdomsarbetslösheten. Det är viktigt att förädla nötterna där de produceras för på så vis skapas lokala arbetstillfällen. Smiling Group vill bidra till att minska ungdomsarbetslösheten.

Tack Oscar för en spännande pratstund med dig. Önskar er all lycka med de schyssta nötterna!gruppbild cashew

 

 

Det här inlägget postades i Fairtrade, Företag, Intervju och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.