Kan du spara pengar på att göra ett aktivt val i ditt samhällsengagemang?

Sharing is caring

Naturligtvis kan du det!  
Jag förvånas ständigt över att få frågan om man verkligen kan tjäna pengar på  samhällsförbättring. Den vanliga uppfattningen är att samhällsengagemang, CSR och andra samhällsförbättrande insatser i allra högsta grad är ideella och därmed  inte lönsamma. Det var i mitt arbete på IFL vid Handelshögskolan jag för första gången kom i kontakt med samhällsentreprenörer och en av dem är Carlos Rojas. Jag hade länge förvånats och frustrerats över den osynliga men dock väldigt tjocka muren mellan sektorerna näringsliv, ideell- och offentlig sektor och blev glad av att träffa fler likasinnade. Sedan den dagen har jag träffat fler och fler samtidigt som finanskrisen och dess efterverkningar lett till ett generellt större behov och intresse för mer långsiktigt hållbara företagsstrategier.

De senaste åren har jag sett, följt eller samarbetat med personer som jobbar med samhällsförbättring  utifrån en kommersiell ansats och jag är övertygad om att vi 2020 i allt större grad kommer se fler s.k 3.0 företag eller sociala företag d.v.s lönsamma affärsverksamheter som löser ett samhällsproblem växa fram. Dessa kommer naturligtvis inte ersätta den ideella sektorns föreningar men snarare fungera som ett utmärkt komplement till dem!

Modell för företagande 1.0-3.0

Jag berättar mer under flikarna!

Det här inlägget postades i Aktivt samhällsansvar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.