Hållbar livsstil

Sharing is caring

En hållbar livsstil har varit en trend ett tag nu och jag glädjer mig att se att detta med ”hållbar livsstil” lever vidare.

En trend brukar hålla i sig ett tag men sedan vara övergående för att ersättas av en ny trend.  Detta har inte skett med ” hållbar livsstil”- tvärtom ser det ut att vara här för att stanna.

Vad är en hållbar livsstil?

Hållbar livsstil

“För det första innebär en hållbar livsstil att vara medveten om de miljöproblem och om de sociala orättvisor som råder i världen. För det andra innebär det att vara självdisciplinerad och längta efter kunskap samt att vilja lära sig. För det tredje innebär det att tro att varje enskild individ kan göra en skillnad i kampen om en bättre värld och planet, genom de vardagliga val den gör. Individuellt ansvarstagande är således att betrakta som ett nyckelbegrepp för en hållbar livsstil.” Källa Wikipedia

Individuellt ansvarstagande är den röda tråden genom de produkter och affärsidér som dyker upp eller ”hållbarhetstwistats” för att möta konsumenternas krav och behov. Den enskilda konsumenten gör skillnad och kan påverka är budskapet. Konsumentföretag som inte tar hänsyn till konsumenters ansvarstagande kommer att utkonkurreras.

Johanna Stål i tidningen Camino skrev 2009 att konsumenter i början av 2008 börjat handla ekologiska t-shirtar och istället för att den trenden dog ut så gick det över i vintage och second hand och därefter fann den sina underkategorier.

Det stora modeföretaget H&M erbjuder till exempel en möjlighet att lämna kläder ,oavsett märke, för återvinnning, i sina butiker.

Livsstilsmagasinet Camino och tidningen Filter är exempel på produkter som skapats av ett behov man sett från läsare/ konsumenter som vill leva mer hållbart.

Inom mat- och livsmedelsbranschen ser vi ekologiska caféer/butiker som t.ex Hållbart & Njutbart som jag skrivit om tidigare, och specialbutiker (ckokladbutiker, bagerier, grönsakshandlare o.s.v) som poppar upp vilka är ett sätt att möta konsumenters större intresse för mathantverk och vad de stoppar i sig.

Jag ser fram emot att läsa andra numret av den nya mattidningen Hunger (det första numret är tydligen redan slutsålt!) som skaparna av tidningen Filter står bakom. Tidningen ska granska matindustrin och matfusk på krogar samt inspirera svenskarna till att bli mer matlagningskunniga med fokus på ekologiskt och närodlat.

Jag tror att fler och fler som i grund och botten inte är ”miljöfantaster” i alla fall mer och mer tänker på vad de äter för sin och sina barns hälsas skull- kanske som en följd av debatten i media och varningar från Livsmedelsverket kring rester av bekämpningsmedel och kemiska ämnen i livsmedel. Ett bra exempel på ett ”matleveransföretag” som möter hållbara konsumenters behov är Middagsfrid. Företaget delar med sig om kunskap om råvaror och försöker i största mån att erbjuda ekologiska livsmedel.

Sedan har vi exempel från bilindustrin och det Volvoägda företaget Sunfleet – en bilpool som vill vara ett klimatsmart alternativ till att äga en bil. Sunfleet skriver att deras mål är att förändra hur svenskar ser på att äga och använda bil.

I Global Compacts senaste rapport som baseras på intervjuer med mer än 2000 globala företag och som sammanfattar CSR-läget i världens företag läste jag att ett av de viktigaste resultaten/ slutsatserna av undersökningen är att :

” Companies see the big sustainability picture”.
Hållbarhet är numera en viktig fråga på företagens agendor. De inser att de måste tänka och agera hållbart eftersom deras affär alltid på längre sikt i alla fall är beroende av att samhällets utmaningar blir lösta. Konsumenternas hållbara livsstil påverkar automatiskt den fria marknaden och företag behöver inte längre pumpas med skrämselpropaganda typ ”klimathot” och ”naturtillgångarnas långsamma död” för att en hållbar förändring ska ske utan deras kunder och den långsiktiga företagsagendan sätter fokus på vad som är viktigt.

Med dessa lovande och hoppfulla spaningar avslutar jag dagens inlägg med att önska er en fortsatt härlig dag och vecka!

 

Det här inlägget postades i Aktivt samhällsansvar, Företag, Hållbar livsstil, Konsument och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.